U čemu se električni automobil najviše razlikuje od automobila s klasičnim unutarnjim sagorijevanjem? Jasno, u motoru. A ako se usredotočimo na vozača, on će primijetiti najveću razliku negdje drugdje, a to je pri punjenju.
Punjenje se može teoretski obavljati svugdje gdje imamo pristup električnoj energiji, ali naravno ne pod istim uvjetima, razlikuje se i vrijeme punjenja. Tako će punjenje trajati neprimjetno dulje ako automobil punite preko klasične kućne utičnice ili ako ga punite u brzoj punionici. Razlika između jednoga i drugog načina punjenja zapravo će biti nekoliko sati, pri čemu će, ako automobil to omogućuje, punjenje u brzoj punionici trajati samo oko trideset minuta.
Brzina punjenja ovisi o više čimbenika. Glavni temelj ili najvažniji čimbenik jest snaga električnog priključka. Taj je na primjer u slučaju klasičnih kućanstava ili jednostambenih kuća obično preslab da bi omogućio postavljanje brze punionice (s jednosmjernom strujom), a i inače bi takva investicija bila preskupa za pojedinca. Kod kućnih punionica obično dolaze u obzir punionice snage do maksimalno 22 kilovata, ali većina pojedinaca odlučuje se za postavljanje nešto manje jakih punionica.
Većina korisnika električne automobile puni noću kod kuće.
Kućna punionica
Praksa pokazuje da korisnici svoje električne automobile pune kod kuće noću. Rjeđe ih pune na radnome mjestu, ali sve više tvrtki to omogućuje svojim zaposlenicima. U oba slučaja riječ je o punionicama namijenjenim punjenju izmjeničnom strujom, obično do snage od 22 kilovata. Ako kod kuće imate trofazni priključak, najbolje je postaviti kućnu punionicu od 11 kilovata (naravno, ako električno vozilo to podržava, ali takvih je vozila s ugrađenim trofaznim punjačem malo i sve manje). To će omogućiti većini električnih automobila da se baterija preko noći potpuno napuni, istodobno ne zahtijevajući preveliko povećanje snage glavnog osigurača i time stvaranje dodatnih troškova.
Pritom vrijedi savjet da kućna (ili službena) punionica već ima ugrađeni kabel za punjenje jer je tako svakodnevno priključivanje praktičnije, a upravljanje se lako rješava iz mobilne aplikacije na telefonu, pa nema potrebe za LCD zaslonima na punionici.
Automobil možete kod kuće puniti i bez punionice, priključivanjem kabela u običnu šuko utičnicu (u tim slučajevima punionica je ugrađena u kabel koji je uvijek priložen pri kupnji električnog automobila), ali takvo je punjenje vrlo sporo, obično samo s dva kilovata snage – ali i dalje je moguće preko noći napuniti automobil za oko 100 kilometara vožnje. Osim toga, klasična kućna utičnica s takvim punjenjem prilično je opterećena, zato je obično treba ranije zamijeniti.
U Petrolu vam nudimo bogat izbor kućnih punionica, uz to i povoljne pakete isporuke električne energije.
Punjenje na putu
Gdje mogu pronaći punionicu na putu? Širom Slovenije ima ih već više od petsto, za našu sjevernu granicu uopće nema problema, a i u Hrvatskoj je sve više punionica. Pritom je potrebno razlikovati tri vrste punjenja:
- punjenje na destinaciji
- javne punionice s izmjeničnom strujom
- brze javne punionice.
Kada je riječ o punjenju na destinaciji, uglavnom se koriste iste punionice kao i kod kuće. Hoteli, restorani i trgovački centri sve češće se odlučuju za postavljanje punionica jer s porastom broja korisnika električnih automobila to postaje sve češći razlog zašto se oni odlučuju posjetiti određenu destinaciju.
A javne punionice s izmjeničnom strujom? Njih je vrlo mnogo, a ima i mnogo pružatelja koji upravljaju njima. Petrol je u Sloveniji najveći jer upravlja već s osamdeset takvih punionica. Omogućuju trofazno punjenje izmjeničnom strujom snage 22 kilovata, za priključak na njih trebate odgovarajući kabel koji imate sa sobom u vozilu te način identifikacije za uključivanje punionice. U slučaju Petrolovih stanica, to je ili Petrolova kartica mobilnosti ili mobilni telefon s instaliranom aplikacijom OneCharge.
Brze punionice
Najbrža mogućnost punjenja su brze punionice. Rade s izmjeničnom strujom, a njihova snaga je od 50 do 350 kilovata. Mreža od 50 kilovata već se dugo nalazi uz slovenske autoceste, većinom na Petrolovim benzinskim servisima, a uskoro ćemo dobiti i mrežu od 150 kilovata. Punionice od 350 kilovata i dalje su prilično udaljene, ali prve su već postavljene u inozemstvu.
S kojom snagom će se puniti električno vozilo, naravno, ovisi o njemu – neki omogućuju samo punjenje s 50 kilovata, čak i ako je punionica jača, drugi već omogućuju 100 ili 150 kilovata. Ako zaista ne planirate često putovati na dugim udaljenostima s električnim automobilom, najveća snaga brzog punjenja nije najvažniji kriterij pri odabiru električnog automobila – važnije je da ima mogućnost trofaznoga (a ne samo jednofaznoga ili dvofaznog) punjenja izmjeničnom strujom.
Petrolove usluge punjenja
U Petrolu već neko vrijeme omogućujemo punjenje električnih automobila na više od 120 punionica, a to uključuje i klasične punionice snage do 22 kilovata te brze punionice snage 50 kilovata.
Za korištenje je potrebno imati aplikaciju OneCharge za mobilni telefon, iz koje se korisnik registrira i plaća korištenje brze punionice, ili Petrolovu karticu mobilnosti (osobnu ili poslovnu).
Osim što vam u Petrolu omogućujemo punjenje električnih automobila u Sloveniji i na benzinskim postajama u Hrvatskoj, s njihovom platnom karticom elektromobilnosti moguće je puniti i u inozemstvu, praktički isto kao kod kuće.
Petrolovi korisnici mogu s koristiti s više od 120 Petrolovih punionica u Sloveniji i mnogim punionicama u inozemstvu.