Pojava »smrzavanja« dizelskoga goriva zimi u osnovi nije vezana za kvalitetu goriva, nego je posljedica njegova sastava. U nastavku provjerite zašto dolazi do te pojave i kako se pobrinuti za optimalan rad dizelskoga goriva i zimi.
Zašto je dizelsko gorivo zimi podložno smrzavanju?
»Uzrok« za to je parafin, koji je inače vrlo važna sastavnica dizelskoga goriva jer osigurava odgovarajući cetanski broj odnosno sklonost goriva samozapaljivanju. Do »smrzavanja« goriva dolazi zbog kristalizacije odnosno izlučivanja parafina, što se može otkriti u povećanom zamućenju goriva. U početnoj fazi to ne utječe na protok goriva, ali sa snižavanjem temperature, kada se veličina kristala povećava i prelazi veličinu otvora na filtrima, može doći do smetnji i naknadnoga potpunog prestanka protoka. Kritična mjesta za tu pojavu su filtri, izloženi dijelovi cjevovoda i spremnik.
-
S novom generacijom nadstandardnoga dizelskoga goriva Q Max omogućite brže pokretanje motora zimi
Poboljšana molekularna struktura goriva Q Max omogućuje bolje i brže paljenje motora u ekstremnim zimskim uvjetima zbog vrlo visokoga cetanskog broja goriva..
Više o IQ Dieselu
Gdje je granica iskoristivosti goriva zimi i koji podatak to opisuje?
Granicu određuje tzv. filtrabilnost goriva, izražena u ºC. Podatak se često navodi i kraticom »CFPP«, što je kratica za »Cold Filter Plugging Point«.
Pri tome je važno znati sljedeće:
- Filtrabilnost je laboratorijski izmjereni podatak. U prirodnom okružju poremećaji se mogu pojaviti i prije. Za goriva s filtrabilnošću od -23 °C poremećaji protoka mogu nastati na dva ili tri stupnja nižoj temperaturi, odnosno na -20 °C.
- Temperature zraka objavljene u medijima mjere se na visini od metar i pol do dva metra. Na visini od pola metra od tla, gdje se inače nalazi spremnik goriva, temperatura može biti od 5 do 7 °C niža!
Filtrabilnost goriva Q Max Diesel
Filtrabilnost goriva, propisana standardom za dizelske motore, varira ovisno o godišnjem razdoblju i mora biti najmanje:
Filtrabilnost goriva Q Max Diesel, koje se prodaje zimi, obično se kreće između -21 i -28 °C.
Upotreba niskotemperaturnih aditiva za dizelsko gorivo
U slučaju prognoze ekstremno niskih temperatura (ispod -18 °C) i parkiranja vozila na vremenski vrlo izloženim mjestima ili u slučaju da se vanjsko skladište goriva ne može izbjeći (radilišta, terenski radovi itd.) filtrabilnost goriva može se poboljšati upotrebom odgovarajućega niskotemperaturnog dodatka, tzv. »zimskog aditiva«.
Pri tome je važno znati sljedeće.
- Dodaci djeluju preventivno, tj. samo uz pravodobnu upotrebu i kada je gorivo još bistro.
- U slučaju izlučivanja parafina dodaci nisu djelotvorni (parafin ponovo prelazi u tekuće stanje samo odgovarajućim zagrijavanjem goriva, odnosno na višim temperaturama).
- Potrebno je pripaziti na dobro miješanje dodatka s gorivom (dodavanje prije ili u tijeku punjenja spremnika).
Uzimajući u obzir sve spomenute zahtjeve, točan učinak upotrijebljenog dodatka nije moguće točno predvidjeti.
Korisni savjeti
Priprema vozila na zimu
Priprema bi trebala obuhvaćati servisni pregled sustava napajanja prije zime (ispuštanje vode iz filtra goriva, prema potrebi i zamjena filtra), pregled električnih instalacija te otklanjanje svih smetnji ili kvarova uočenih u tijeku godine.
Zaštita izloženih dijelova
Najizloženije dijelove spremnika i cjevovoda, kad je to moguće, preporučuje se dodatno zaštititi od hladnoće. U danima kada se očekuju vrlo niske vanjske temperature potrebno je izbjegavati parkiranje vozila i skladištenje goriva (bačve, kontejneri, auto i druge cisterne i sl.) na vremenski vrlo izloženim mjestima.
Skladištenje goriva
Moguće zaliha goriva potrebno je prije zime obvezno i pravodobno obnoviti »zimskim« gorivom. Prije točenja novoga – zimskoga goriva – preporučljivo je potpuno isprazniti spremnik i prema potrebi ga očistiti. Gorivo u spremnicima treba češće mijenjati zimi. Dugotrajno mirovanje i izlaganje hladnoći može dovesti do taloženja parafina, što uvelike otežava protok goriva upravo na dnu spremnika, otkud se gorivo uzima.
Petrolovi niskotemperaturni dodaci za goriva
Preporučujemo upotrebu takvih dodataka robne marke Petrol, i to:
- Petrolov aditiv DIESEL WINTER PROTECT (za dizelsko gorivo)
- Petrolov aditiv DIESEL WINTER PROTECT K (za loživo ulje).
U oba slučaja riječ je o novijoj generaciji niskotemperaturnih dodataka (WAFI), koji, za razliku od većine takvih proizvoda na tržištu, sadržavaju i aditiv za sprečavanje taloženja parafina. Time se izbjegava pogoršanje zimske iskoristivosti goriva do koje dolazi zbog povećane koncentracije parafina na dnu spremnika.